Uwaga na oszustów! Nowy sposób – telefony z Afryki.

Oszuści Uwaga na oszustów! Nowy sposób – telefony z Afryki.

Widzisz na swoim telefonie nieodebrane połączenia rozpoczynające się dziwnym numerem? Zachowaj czujność, być może dzwonili do Ciebie oszuści z Afryki.

Odebranie połączenia albo oddzwonienie na podany numer może Cię drogą kosztować.

W ostatnim czasie Urząd Komunikacji Elektronicznej dostaje coraz więcej zgłoszeń od konsumentów oraz firm telekomunikacyjnych o zwiększeniu się ilości nieodebranych połączeń z obcych numerów. Zjawisko tzw. „głuchych telefonów” przybrało poważne rozmiary. Nie ma wątpliwości, to telefonują oszuści.

Jaki jest sposób działania oszustów? Przeważnie w późnych godzinach wieczornych albo w nocy dzwoni do nas nieznany numer (zwykle jest to komórka). Na ekranie widzimy obcy nam numer pochodzący z Wybrzeża Kości Słoniowej albo Republiki Konga, numery kierunkowe tych państw to odpowiednio +225  i +243. Dla typowego Kowalskiego powodują one łatwe skojarzenie z krajowymi numerami np. kierunkowy do Warszawy to 22 a do Płocka 24 .

Jak podaje Urząd Komunikacji Elektronicznej jest również coraz więcej sygnałów o numerach, które przypominają numery komórkowe używane w Polsce np. (703 xxx xxx). Mechanizm działania oszustów jest jednak taki sam również w tym przypadku.oszustwa telefoniczne

Przeważnie sygnał dzwonka jest bardzo krótki. Nawet, jeśli zdążymy odebrać połączenie to po drugiej stronie nikt się nie odezwie. W ten sposób oszuści liczą na to, że zaniepokojona osoba oddzwoni na wskazany numer. Dzięki takiej operacji uruchomiony zostanie licznik, który obciąży nas kosmicznymi kosztami do zapłaty.

Dodatkowo stosuje się celowe przedłużanie połączeń np. abonent słyszy charakterystyczny sygnał mówiący o przerwaniu połączenia i jest przekonany, że rozmowa została zakończona. W rzeczywistości jednak, jeżeli sam nie naciśnie przycisku czerwonej słuchawki to połącznie jest kontynuowane a operator nalicza mu kosztowne opłaty.

Generalnie, jeżeli takie połączenie zostało zrealizowane a jego koszt widnieje na otrzymanym rachunku to można złożyć stosowną reklamację do swojego operatora.

Jednak sam dostawca może nie uwzględnić naszej reklamacji z takiego powodu, że połącznie zostało wykonane a on zrealizował jedynie swój obowiązek wynikający z zawartej umowy. Wobec czego nic nie stoi na przeszkodzie by kosztami takiego połączenia obciążyć abonenta zgodnie z obowiązującym cennikiem.

Scroll to Top