Jak sprawdzić czy jestem w BIK?
Skoro czytasz ten artykuł świadczy to o tym, że jesteś świadomym użytkownikiem usług bankowych a jest to niezwykle rzadkie w naszym społeczeństwie gdzie większość osób nie czyta treści umów, które podpisują. Poniżej znajdziesz praktyczny przewodnik jak krok po kroku sprawdzić czy informacje na Twój temat i Twoich zobowiązań znajdują się w Biurze Informacji Kredytowej a jeśli tak to, jakie.
1. Rejestracja w BIK
Wchodzimy na główną stronę Biura Informacji Kredytowej, która znajduje się pod adresem https://www.bik.pl/. W prawym górnym rogu znajdziemy odnośnik >”rejestracja”, klikamy na niego.
W międzyczasie przygotuj również:
– swój numer PESEL
– zdjęcie lub skan dowodu osobistego (w chwili obecnej ze względu na rozwój technologii mobilnych może to być nawet zdjęcie wykonane telefonem, ważne jest jednak, aby jego jakość była przyzwoita)
– numer rachunku bankowego (wykonasz się z niego przelew identyfikacyjny na kwotę 1 zł, rachunek nie może być firmowy ani konto nie może być wspólne)
2. Następny krok
W kolejnym oknie zostaniesz poproszony o:
– podanie swojego adresu e-mail
– przepisanie tekstu z obrazka
Zaznaczasz adnotację o tym, że zapoznałeś się z Regulaminem Biura Informacji Kredytowej (jest to konieczne, aby przejść do kolejnych kroków, dwie zgody poniżej nie są wymagane- dotyczą przesyłania informacji handlowych i przetwarzania danych w celach marketingowych).
3. Aktywacja
Na Twój adres e-mail został przesłany link aktywacyjny.
– Wchodzisz na swoją skrzynkę pocztową, otwierasz wiadomość od ebok@bik.pl i klikasz w podany link.
– Zostajesz przeniesiony ponownie na stronę BIK i tworzysz hasło do swojego konta (Musi się ono składać z minimalnie 8 znaków, powinno zawierać minimum jedną wielką literę, jedną małą literę i jedną cyfrę lub znak specjalny).
4. Wybór rodzaju konta
Do wyboru masz:
– konto próbne
– konto premium
Korzystanie z naszego konta możemy rozpocząć od „konta próbnego”, tym bardziej, że przez okres 60 dni jest bezpłatne i posiada opcję przejścia na „konto premium”, jeżeli z czasem będziemy zainteresowani szerszym wachlarzem dostępnych usług.
Klikamy >Zamów
5. Wybór sposobu potwierdzenie tożsamości
Mamy trzy dostępne opcje:
– skan lub zdjęcie dowodu osobistego (w tej opcji przesyłamy skan/zdjęcie naszego dowodu osobistego i wykonujemy przelew z naszego imiennego rachunku bankowego, po zaksięgowaniu przelewu BIK przesyła na Twój numer telefonu komórkowego SMS z kodem weryfikacyjnym, który wpisujesz w „Panelu Użytkownika”, jeśli wszystko przebiegnie prawidłowo uzyskasz już pełny dostęp do swojego konta w BIK)
– kwalifikowany podpis elektroniczny (wypełniasz formularz rejestracyjny, pobierasz plik.pdf załączony do formularza, konfigurujesz aplikację do składania podpisu, załączasz podpisany plik.pdf do formularza, BIK wysyła Ci SMS’em kod weryfikacyjny, który wpisujesz w „Panelu Użytkownika”)
– list polecony z potwierdzeniem odbioru (BIK wysyła do Ciebie list polecony z Kodem nr 1- trwa to zwykle do tygodnia czasu, który wpiszesz w „Panelu Użytkownika”, jeżeli kod będzie właściwy otrzymasz SMS’em Kod nr 2, który również wpisujesz w „Panelu Użytkownika”)
6. Pobieramy raport BIK
Kiedy jesteśmy już zalogowani na naszym koncie, możemy już uzyskać dostęp do raportu generowanego przez Biuro Informacji Kredytowej
Po lewej stronie w tabelce możemy wybrać >Profil kredytowy plus (w opcji próbnej pełna wersja tego raportu to koszt 36 zł)
Jednak dobrym rozwiązaniem jest również bezpłatna >Informacja Ustawowa, wchodzimy i klikamy „Generuj raport” (w Informacji Ustawowej znajdziemy praktycznie wszystkie dane na temat historii naszych zobowiązań oprócz naszej punktacji kredytowej, czyli tzw. „scoring kredytowy”, oprócz tego minusem tej opcji jest czas oczekiwania na wygenerowanie raportu, w chwili obecnej został on wydłużony do około kilku tygodni)
Bez względu na to czy zdecydujemy się na opcję „Profil kredytowy plus” czy „Informacja ustawowa” uzyskamy dostęp do takich danych jak: zobowiązania, które spłacaliśmy w przeszłości, zobowiązania aktualne, proces spłaty z wyszczególnieniem ewentualnych opóźnień i co bardzo ważne tzw. „zapytania kredytowe”, dzięki temu na bieżąco możemy zweryfikować czy ktoś przypadkiem nie wykonywał zbędnych zapytań bez naszej wiedzy i zgody.
Uwaga. Istnieje również alternatywny sposób dostępu do raportu generowanego przez Biuro Informacji Kredytowej. Jeżeli jesteśmy klientami banku PKO BP, Pekao S.A. lub Meritum Bank to możemy to zrobić poprzez swoje internetowe konta (stan na 2014 r. , sprawdź, zatem czy przypadkiem Twój bank nie wprowadził tego typu usługi do swojej oferty).