Czym jest wypis i wyrys z rejestru gruntów i jak go uzyskać?

kredyt hipotecznyCzym jest wypis i wyrys z rejestru gruntów i jak go uzyskać?

Wypis z rejestru gruntów czasami potrzebny jest do wykonania wpisu w księdze wieczystej, ale nie tylko. Pytanie jednak co w takiej sytuacji wybrać: wypis i wyrys z rejestru gruntów, czy tylko jeden z tych dokumentów? Sprawdziliśmy, co zawiera wypis z rejestru gruntów, kiedy będzie potrzebny i jak w szybki sposób możesz go otrzymać.

 

 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Wypis i wyrys z rejestru gruntów – czym są oraz w jakich sytuacjach bywają potrzebne?
  • W jaki sposób uzyskać wypis z rejestru gruntów?
  • Gdzie i jak można uzyskać wypis z rejestru gruntów?
  • Wniosek o wypis z rejestru gruntów – skąd go wziąć?
  • Wypis i wyrys z rejestru gruntów – podręczne Q&A

Formalności związane z uzyskaniem kredytu hipotecznego na zakup domu to nie jedyne papierkowe sprawy, z którymi przyjdzie Ci się zmierzyć. Nowa nieruchomość musi zostać wpisana do księgi wieczystej, a do tego będzie Ci potrzebny, chociażby wypis i wyrys z rejestru gruntów.

Wypis i wyrys z rejestru gruntów – czym są oraz w jakich sytuacjach bywają potrzebne?

Polskie prawo w prosty sposób definiuje, czym jest wypis i wyrys z rejestru gruntów. Dokładne informacje z tym związane, możesz znaleźć w Ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne, z dnia 17 maja 1989 roku. Najprościej rzecz mówiąc, oba dokumenty określają funkcję danej nieruchomości oraz jej dokładne położenie.

Wypis z rejestru gruntów to zestawienie tabelaryczne, które zawiera komplet informacji dotyczącej danej działki, budynku czy też lokalu. Dokument ten może zostać wydany w wersji pełnej lub uproszczonej, jednak zawsze musi zostać podpisany przez uprawnionego do wydania rejestru pracownika.

Warto pamiętać!

Uproszczony wypis z rejestru gruntów nie zawiera tekstu o możliwości użycia dokumentu w celach związanych z wykonaniem wpisów do ksiąg wieczystych.

Zgodnie z Ustawą, wypis z rejestru gruntów może zostać sporządzony na wniosek osoby zainteresowanej tylko w określonych przypadkach:

  • na żądanie właściciela gruntu lub budynku
  • kiedy z wnioskiem występują organy administracji publicznej,
  • na wniosek podmiotu realizującego zadanie publiczne powierzone przez administrację
  • lub też operator sieci.

Czym w takim razie jest wyrys z rejestru gruntów? Jest to wyrys wykonany z mapy ewidencyjnej. Ma on postać graficzną i przedstawia informacje zgromadzone w ewidencji gruntów i budynków w postaci mapy. Podobnie jak w przypadku wypisu, wyrys musi zostać podpisany przez upoważnionego pracownika.

Kiedy dokumenty te będą Ci potrzebne? Z całą pewnością, gdy zechcesz dokonać wpisu do księgi wieczystej lub też dokonać podziału działki czy też budynku. Wypis i wyrys z rejestru gruntów potrzebny jest też do kredytu, aby prawidłowo wykonać operat szacunkowy nieruchomości.

Parasol PożyczkaW jaki sposób uzyskać wypis z rejestru gruntów?

Wiesz już, kto może uzyskać wypis z rejestru gruntów. Teraz warto odpowiedzieć sobie na pytanie: w jaki sposób to zrobić?

Chcąc złożyć wniosek o wypis z rejestru gruntów, możesz skorzystać z konta ePUAP i zrobić to przez internet lub w tradycyjny sposób. Jeśli wybierzesz drugą opcję, wystarczy, że samodzielnie wydrukujesz i wypełnić wniosek o wypis i wyrys gruntów lub też zrobisz to w urzędzie, korzystając z gotowych druków.

Zdecydowanie prostszym sposobem jest złożenie wniosku o wypis z rejestru gruntów online. Wystarczy wejść na stronę internetową Portalu Informacyjnego Służby Geodezyjnej i Kartograficznej oraz wybrać swoje województwo. Niestety nie wszystkie powiaty dają możliwość złożenia wniosku w sposób elektroniczny, dlatego warto sprawdzić na stronie portalu powiatowego, czy w Twoim przypadku będzie to możliwe.

Gdzie i jak można uzyskać wypis z rejestru gruntów?

Wypis i wyrys z rejestru gruntów uzyskasz w starostwie powiatowym lub w urzędzie miasta, na którego terenie wybudowana jest Twoja nieruchomość. Wniosek możesz dostarczyć osobiście lub też wysłać go pocztą.

Gdzie jeszcze można uzyskać wypis z rejestru gruntów? Przez internet. Elektroniczny wniosek zostanie wysłany do wybranego urzędu bez potrzeby wychodzenia z domu.

Wniosek o wypis z rejestru gruntów – skąd go wziąć?

Kto wydaje wypis z rejestru gruntów? Wniosek o wypis z rejestru gruntów możesz pobrać w urzędzie lub starostwie powiatowym. Jeśli jednak zależy Ci na szybkim załatwieniu sprawy, możesz też samodzielnie pobrać, wydrukować i w domu na spokojnie wypełnić wniosek o wypis z rejestru gruntów. Wzór znajdziesz na stronie internetowej obywatel.gov.pl.

W zależności od tego, jaki sposób odbioru gotowego dokumentu zaznaczysz we wniosku, możesz potrzebować dodatkowego dokumentu np. upoważnienie do odbioru wypisu z rejestru gruntów. Urząd może przesłać Ci gotowy papier pocztą lub mailem, ale możesz też osobiście się po niego stawić. Jeśli wybierzesz trzecią opcję, a z jakichkolwiek przyczyn nie będziesz w stanie dotrzeć do urzędu, musisz przygotować osobie, która za Ciebie odbierze dokument odpowiednie upoważnienie.

zainteresowany_kredytemWypis i wyrys z rejestru gruntów – podręczne Q&A

Wypis z rejestru gruntów to wbrew pozorom bardzo potrzebny dokument. Jako właściciel nieruchomości lub działki, możesz zgłosić się w każdej chwili z wnioskiem o jego wydanie. W niektórych przypadkach wystarczający będzie skrócony wypis z rejestru gruntów, a w innych będziesz zmuszony sięgnąć po jego pełną wersję. Poniżej zamieściliśmy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania związane ze złożeniem wniosku o wypis i wyrys z rejestru gruntów.

Ile kosztuje wypis z rejestru gruntów?

Finalny koszt zależy od tego, ile nieruchomości znajduje się w granicach jednego obrębu ewidencyjnego. Cena wypisu z rejestru gruntów może bowiem wynosić nawet 150 zł. Elektroniczna wersja jest nieco tańsza – cena za wypis z rejestru gruntów online wynosi 140 zł.

Kto płaci za wypis z rejestru gruntów? Osoba, która składa wniosek. Opłatę za wypis z rejestru gruntów możesz zapłacić przelewem na konto urzędu lub też w kasie.

Ile się czeka na wydanie wypisu z rejestru gruntów?

Najczęściej składając wniosek, zależy nam na tym, aby otrzymać potrzebny dokument niemal od razu. Ile się czeka na wypis z rejestru gruntów? Urząd za każdym razem informuje petentów, jaki jest czas oczekiwania. Standardowo wynosi on od 2 do 7 dni roboczych.

Ile jest ważny wypis z rejestru gruntów?

Każdy dokument ma określony termin przydatności, w jakim możemy się nim posługiwać. Ile ważny jest wypis i wyrys z rejestru gruntów? Trzy miesiące o ile przez ten czas nie miały miejsca żadne zmiany. W przeciwnym razie dokument automatycznie traci ważność z chwilą powstania modyfikacji.

Wypis i wyrys z rejestru gruntów bez tajemnic

Wypis i wyrys z rejestru gruntów zawierają szczegółowe informacje dotyczące danej nieruchomości. W dokumentacji znajdziesz bowiem mapę obszaru z dokładnym określeniem granic działki, ale też jej położenie względem działek sąsiadujących.

Wypis z rejestru gruntów to dokument, który może być potrzeby w wielu sytuacjach. Na szczęście bez trudu możesz złożyć wniosek o dokument zdalnie, bez potrzeby wychodzenia z domu. Co ciekawe, mapa wraz z tabelą po przygotowaniu jej przez urząd, przyjdzie na Twoją skrzynkę mailową. Bez konieczności stania w długich, urzędowych kolejkach.

Rozpocznij Czat

Masz Pytanie ? Chętnie na nie odpowiemy