Czym jest wypis i wyrys z rejestru gruntów i jak go uzyskać?

Czym jest wypis i wyrys z rejestru gruntów i jak go uzyskać

kredyt hipotecznyCzym jest wypis i wyrys z rejestru gruntów i jak go uzyskać?

Wypis z rejestru gruntów czasami potrzebny jest do wykonania wpisu w księdze wieczystej, ale nie tylko. Pytanie jednak co w takiej sytuacji wybrać: wypis i wyrys z rejestru gruntów, czy tylko jeden z tych dokumentów? Sprawdziliśmy, co zawiera wypis z rejestru gruntów, kiedy będzie potrzebny i jak w szybki sposób możesz go otrzymać.

 

 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Wypis i wyrys z rejestru gruntów – czym są oraz w jakich sytuacjach bywają potrzebne?
  • W jaki sposób uzyskać wypis z rejestru gruntów?
  • Gdzie i jak można uzyskać wypis z rejestru gruntów?
  • Wniosek o wypis z rejestru gruntów – skąd go wziąć?
  • Wypis i wyrys z rejestru gruntów – podręczne Q&A

Formalności związane z uzyskaniem kredytu hipotecznego na zakup domu to nie jedyne papierkowe sprawy, z którymi przyjdzie Ci się zmierzyć. Nowa nieruchomość musi zostać wpisana do księgi wieczystej, a do tego będzie Ci potrzebny, chociażby wypis i wyrys z rejestru gruntów.

Wypis i wyrys z rejestru gruntów – czym są oraz w jakich sytuacjach bywają potrzebne?

Polskie prawo w prosty sposób definiuje, czym jest wypis i wyrys z rejestru gruntów. Dokładne informacje z tym związane, możesz znaleźć w Ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne, z dnia 17 maja 1989 roku. Najprościej rzecz mówiąc, oba dokumenty określają funkcję danej nieruchomości oraz jej dokładne położenie.

Wypis z rejestru gruntów to zestawienie tabelaryczne, które zawiera komplet informacji dotyczącej danej działki, budynku czy też lokalu. Dokument ten może zostać wydany w wersji pełnej lub uproszczonej, jednak zawsze musi zostać podpisany przez uprawnionego do wydania rejestru pracownika.

Warto pamiętać!

Uproszczony wypis z rejestru gruntów nie zawiera tekstu o możliwości użycia dokumentu w celach związanych z wykonaniem wpisów do ksiąg wieczystych.

Zgodnie z Ustawą, wypis z rejestru gruntów może zostać sporządzony na wniosek osoby zainteresowanej tylko w określonych przypadkach:

  • na żądanie właściciela gruntu lub budynku
  • kiedy z wnioskiem występują organy administracji publicznej,
  • na wniosek podmiotu realizującego zadanie publiczne powierzone przez administrację
  • lub też operator sieci.

Czym w takim razie jest wyrys z rejestru gruntów? Jest to wyrys wykonany z mapy ewidencyjnej. Ma on postać graficzną i przedstawia informacje zgromadzone w ewidencji gruntów i budynków w postaci mapy. Podobnie jak w przypadku wypisu, wyrys musi zostać podpisany przez upoważnionego pracownika.

Kiedy dokumenty te będą Ci potrzebne? Z całą pewnością, gdy zechcesz dokonać wpisu do księgi wieczystej lub też dokonać podziału działki czy też budynku. Wypis i wyrys z rejestru gruntów potrzebny jest też do kredytu, aby prawidłowo wykonać operat szacunkowy nieruchomości.

Parasol PożyczkaW jaki sposób uzyskać wypis z rejestru gruntów?

Wiesz już, kto może uzyskać wypis z rejestru gruntów. Teraz warto odpowiedzieć sobie na pytanie: w jaki sposób to zrobić?

Chcąc złożyć wniosek o wypis z rejestru gruntów, możesz skorzystać z konta ePUAP i zrobić to przez internet lub w tradycyjny sposób. Jeśli wybierzesz drugą opcję, wystarczy, że samodzielnie wydrukujesz i wypełnić wniosek o wypis i wyrys gruntów lub też zrobisz to w urzędzie, korzystając z gotowych druków.

Zdecydowanie prostszym sposobem jest złożenie wniosku o wypis z rejestru gruntów online. Wystarczy wejść na stronę internetową Portalu Informacyjnego Służby Geodezyjnej i Kartograficznej oraz wybrać swoje województwo. Niestety nie wszystkie powiaty dają możliwość złożenia wniosku w sposób elektroniczny, dlatego warto sprawdzić na stronie portalu powiatowego, czy w Twoim przypadku będzie to możliwe.

Gdzie i jak można uzyskać wypis z rejestru gruntów?

Wypis i wyrys z rejestru gruntów uzyskasz w starostwie powiatowym lub w urzędzie miasta, na którego terenie wybudowana jest Twoja nieruchomość. Wniosek możesz dostarczyć osobiście lub też wysłać go pocztą.

Gdzie jeszcze można uzyskać wypis z rejestru gruntów? Przez internet. Elektroniczny wniosek zostanie wysłany do wybranego urzędu bez potrzeby wychodzenia z domu.

Wniosek o wypis z rejestru gruntów – skąd go wziąć?

Kto wydaje wypis z rejestru gruntów? Wniosek o wypis z rejestru gruntów możesz pobrać w urzędzie lub starostwie powiatowym. Jeśli jednak zależy Ci na szybkim załatwieniu sprawy, możesz też samodzielnie pobrać, wydrukować i w domu na spokojnie wypełnić wniosek o wypis z rejestru gruntów. Wzór znajdziesz na stronie internetowej obywatel.gov.pl.

W zależności od tego, jaki sposób odbioru gotowego dokumentu zaznaczysz we wniosku, możesz potrzebować dodatkowego dokumentu np. upoważnienie do odbioru wypisu z rejestru gruntów. Urząd może przesłać Ci gotowy papier pocztą lub mailem, ale możesz też osobiście się po niego stawić. Jeśli wybierzesz trzecią opcję, a z jakichkolwiek przyczyn nie będziesz w stanie dotrzeć do urzędu, musisz przygotować osobie, która za Ciebie odbierze dokument odpowiednie upoważnienie.

zainteresowany_kredytemWypis i wyrys z rejestru gruntów – podręczne Q&A

Wypis z rejestru gruntów to wbrew pozorom bardzo potrzebny dokument. Jako właściciel nieruchomości lub działki, możesz zgłosić się w każdej chwili z wnioskiem o jego wydanie. W niektórych przypadkach wystarczający będzie skrócony wypis z rejestru gruntów, a w innych będziesz zmuszony sięgnąć po jego pełną wersję. Poniżej zamieściliśmy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania związane ze złożeniem wniosku o wypis i wyrys z rejestru gruntów.

Ile kosztuje wypis z rejestru gruntów?

Finalny koszt zależy od tego, ile nieruchomości znajduje się w granicach jednego obrębu ewidencyjnego. Cena wypisu z rejestru gruntów może bowiem wynosić nawet 150 zł. Elektroniczna wersja jest nieco tańsza – cena za wypis z rejestru gruntów online wynosi 140 zł.

Kto płaci za wypis z rejestru gruntów? Osoba, która składa wniosek. Opłatę za wypis z rejestru gruntów możesz zapłacić przelewem na konto urzędu lub też w kasie.

Ile się czeka na wydanie wypisu z rejestru gruntów?

Najczęściej składając wniosek, zależy nam na tym, aby otrzymać potrzebny dokument niemal od razu. Ile się czeka na wypis z rejestru gruntów? Urząd za każdym razem informuje petentów, jaki jest czas oczekiwania. Standardowo wynosi on od 2 do 7 dni roboczych.

Ile jest ważny wypis z rejestru gruntów?

Każdy dokument ma określony termin przydatności, w jakim możemy się nim posługiwać. Ile ważny jest wypis i wyrys z rejestru gruntów? Trzy miesiące o ile przez ten czas nie miały miejsca żadne zmiany. W przeciwnym razie dokument automatycznie traci ważność z chwilą powstania modyfikacji.

Wypis i wyrys z rejestru gruntów bez tajemnic

Wypis i wyrys z rejestru gruntów zawierają szczegółowe informacje dotyczące danej nieruchomości. W dokumentacji znajdziesz bowiem mapę obszaru z dokładnym określeniem granic działki, ale też jej położenie względem działek sąsiadujących.

Wypis z rejestru gruntów to dokument, który może być potrzeby w wielu sytuacjach. Na szczęście bez trudu możesz złożyć wniosek o dokument zdalnie, bez potrzeby wychodzenia z domu. Co ciekawe, mapa wraz z tabelą po przygotowaniu jej przez urząd, przyjdzie na Twoją skrzynkę mailową. Bez konieczności stania w długich, urzędowych kolejkach.

kredyt123.pl

kredyt123.pl

Twoje finanse pod kontrolą.

O Nas

Naszym celem jest zapewnienie naszym klientom najwyższej jakości usług w najlepszych cenach. Zespół naszych doradców jest wykwalifikowany, kompetentny i zawsze gotowy do pomocy. Każdą sprawę traktujemy indywidualnie i staramy się zapewnić naszym klientom optymalne i satysfakcjonujące rozwiązania.

Ostatnie Wpisy

Follow Us

Poradnik Tygodnia

Zapisz się na nasz Newsletter

upadłość konsumencka a nowe zobowiązania

Wpisując się w aktualne trendy konsumenckie, wiele osób decyduje się na skorzystanie z upadłości konsumenckiej jako sposobu na rozwiązanie swoich problemów finansowych. Jednak po otrzymaniu upadłości, nierzadko pojawiają się nowe zobowiązania. W tym artykule omówimy, jakie są konsekwencje finansowe i prawne zaciągania nowych zobowiązań po upadłości oraz jak uniknąć powtórzenia błędów z przeszłości.

Spłata Chwilówek

Spłata chwilówek Spłata chwilówek Spłata chwilówek. Konsolidacja do 150.000 ZŁ Maksymalny czas trwania umowy do 180 miesięcy Przyjazne oprocentowanie Szybka

upadłość konsumencka olsztyn opinie

Upadłość konsumencka jest skomplikowaną procedurą prawno-finansową, która może pomóc osobom zadłużonym. Zanim jednak podejmiemy decyzję, warto poznać opinie innych mieszkańców Olsztyna na temat tego rozwiązania. Na naszym blogu znajdziesz recenzje klientów, którzy korzystali z upadłości konsumenckiej i podzielą się swoimi doświadczeniami. Bądź dobrze poinformowany przed podjęciem ważnej decyzji!

upadłość konsumencka plan podziału

Upadłość konsumencka jest jednym z najbezpieczniejszych sposobów na poradzenie sobie z problemami finansowymi. Plan podziału umożliwia wyjście z trudnej sytuacji w ratach, zamiast wpłaty jednorazowej kwoty. Czym jest dochód ryczałtowy i jakie koszty związane są z wnioskowaniem o upadłość? Sprawdź w naszym artykule!

upadłość konsumencka niemcy

Upadłość konsumencka stanowi ważne narzędzie dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej w Niemczech. Oferuje ona szereg korzyści, takich jak ochrona przed windykacją i możliwość rozpoczęcia ponownie od zera. Dzięki procedurze upadłości konsumenci mają szansę na odzyskanie stabilności finansowej i poprawę jakości życia.