Czy nasze dane są bezpieczne w bankach?
Ponieważ wszystkie te operacje bankowe przeprowadzane są drogą elektroniczną, banki mają jeszcze większy dostęp do naszych danych osobowych. To właśnie sprawia, że musimy się obawiać, że nasze dane mogą zostać wykorzystane w niewłaściwy sposób i wpaść w niepowołane ręce. Czy powinniśmy się bać?
Bankomaty same ostrzegają klientów, że ich maszyna może być podatna na oszustwa, które mogą doprowadzić do opróżnienia ich kont. Dlatego zachęcamy do uważnego zapoznania się z tym tematem.
Zagrożenie pierwsze: phishing
Jednym z naszych podstawowych instynktów, jeśli chodzi o pieniądze, jest zaufanie do banków, a naszym instynktem, kiedy banki próbują nas oszukać, jest brak zaufania do nich; jednakże banki są takie same jak my, ponieważ my również mamy podstawowy instynkt zaufania do osób.
E-maile lub wiadomości, które otrzymujemy od banku zawierają zazwyczaj wszystkie instrukcje, które musimy wykonać na stronie internetowej, strona po stronie jak wykonać bankowe transakcje online lub zmienić dane konta i karty kredytowej. Wszystko wygląda jak w oryginalnym e-mailu z banku, ale kolory mogą być w innej kolejności.
W rzeczywistości wszystkie te tak zwane fałszywe konta są sztuczką przestępczą mającą na celu oszukanie nas i nakłonienie do udostępnienia cennych informacji, takich jak nasze hasła do kont.
W Polsce takie ataki były przeprowadzane m.in. na klientów ŻSZ (Bank Zachodni WBK) i PKB (PKO BP).
Zagrożenie drugie: złośliwe oprogramowanie
Zaufanie klientów jest wykorzystywane przez nadawców złośliwego oprogramowania. Przestępcy ci podszywają się pod godną zaufania instytucję finansową za pośrednictwem poczty elektronicznej lub SMS-ów. Nie ma żadnej gwarancji, że naprawdę otrzymujesz wiadomość od kogoś, komu ufasz.
Załącznik, czyli treść, zawiera link. Po kliknięciu na ten link, na komputerze użytkownika instaluje się złośliwe oprogramowanie (trojan). Złośliwe oprogramowanie przejmuje kontrolę nad komputerem lub jego częścią (zapis klawiatury i zrzuty ekranu), dopóki użytkownik go nie usunie.
Banki apelują o większą ostrożność przy weryfikacji wniosków i tożsamości nowych klientów, aby uniknąć oszustw. Na przykład Alior Bank w e-mailach do klientów zamieszcza zdjęcie, dzięki czemu klient może zdecydować, czy chce, aby zostało ono zamieszczone w komunikacji.
Zagrożenie trzecie: skimming
Osobną kategorię stanowią przestępstwa związane z kartami kredytowymi, a kradzież pieniędzy poprzez skimming kart kredytowych jest jedną z najczęstszych form przestępstw związanych z kartami kredytowymi.
Przestępstwo to może być popełnione przy bankomacie, gdzie przestępcy przymocowują do bankomatu specjalną nakładkę i małą kamerę wideo, aby śledzić kody PIN klientów. Alternatywnie, przestępstwo to może być popełnione przez pracownika sklepu, który rejestruje kody klientów.
Jeśli chcesz być bezpieczny podczas zakupów i wypłacania pieniędzy, zachowaj szczególną ostrożność w przypadku nieregulowanych bankomatów i wszelkich sklepów, w których stracisz z oczu swoją kartę, a nie jest ona monitorowana. W końcu nie powierzylibyśmy portfela pełnego gotówki obcej osobie bez obserwowania, jak wyjmuje z niego to, co wzięła.
Bezpieczeństwo danych w bankach
Banki zdają sobie sprawę z wartości danych przechowywanych przez nie w wielu instytucjach i organizacjach i dbają o ich bezpieczną obsługę oraz monitorowanie bezpieczeństwa.
Przestępcy często wykorzystują te luki, takie jak phishing, skimming i dystrybucja złośliwego oprogramowania, aby znaleźć sposób na infiltrację tych systemów lub bankowych nawyków klientów. Chociaż zalecane zachowania firm finansowych, takich jak banki i unie kredytowe, często zapobiegają powodzeniu tych zagrożeń, nadal je obserwujemy.
Jeśli padłeś ofiarą oszustwa, które dotyczy banku lub pieniędzy, które zamierzałeś wykorzystać, nie powinieneś tego trzymać. W większości przypadków bank bierze na siebie koszty naprawy problemów spowodowanych oszustwem.